Aktualizace Obranné strategie ČR a realita
Dosud platná Obranná strategie byla vypracována v roce 2012 za ministra Alexandra Vondry a schválena vládou Petra Nečase. Vzhledem k vývoji mezinárodního prostřední byla aktualizace žádoucí, nicméně úpravy vyvolávají více otázek, než odpovědí.
Vláda je odpovědná za obranu státu, takže souhlas poslanců s koncepcemi a strategiemi de iure nepotřebuje. Nicméně mělo by být součástí politické kultury, že tyto materiály, zvláště přesahují-li svým charakterem jedno volební období, by měly mít konsensuální charakter. Je však již typické, že si vláda nenalezla čas, aby poslance se změnami chystanými v Obranné strategii ČR seznámila předtím, než je schválila, a hlavně že je nezasadila do kontextu toho, jak si představuje prosazení jednotlivých opatření. Vzhledem k tomu, že neznám konkrétní výpočty, nákladovost, plány a harmonogramy, mám vážnou pochybnost o tom, zda aktualizovaná strategie je realizovatelná.
Z hlediska kontinuity strategických dokumentů je dobře, že zůstala zachována struktura dokumentu z roku 2012. Dá se souhlasit i s popisem zhoršeného bezpečnostního prostředí. První tenký led je však odstavec týkající se zvýšení rozpočtu na obranu – tedy zopakování závazku, že v roce 2020 by ČR měla vydávat 1,4 % HDP na obranu a v do deseti let by se měla „přiblížit“ 2 % HDP. Byla to tato koalice, která si podepsala dohodu o tom, že rozpočet bude v roce 2020 1,4 % HDP. Je to tato koalice, která si schválila výdaje na obranu pro rok 2017 ve výši 1,08 % HDP. Je to tedy tato koalice, která své sliby neplní a přesouvá je bez ostychu na další vládu. Jestli toto má být odpověď na požadavek amerického ministra obrany Jamese Mattise na stanovení harmonogramu k dosažení 2 % HDP, je to k pláči. A to nemluvím o tom, že dle Státního závěrečného účtu za rok 2016 výdaje na obranu loni klesly dokonce na 0,97 % HDP, což není nakročením k výše uvedenému závazku není ani omylem.
Vláda přitom měla před nedávnem příležitost osvojit si plán, jak výdaje na obranu navýšit, jak s jistotou a plynule, krůček po krůčku aliančního závazku dosáhnout. Stačilo podpořit návrh ODS na novelu zákona 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR, který by výdaje ve výši 2 % HDP uzákonil a k této úrovni nás dostal cca v roce 2023 nebo 2024. Tento plán však zbaběle nepodpořila, čímž dala jasně najevo, jak vážně to s obranou zamýšlí a jak pokrytecký je závazek, který nyní tedy opakuje.
Aktualizovaná Obranná strategie rozšiřuje ambice, nově tedy má být Armáda ČR připravena vyslat do operací i mimo článek 5 Severoatlantické smlouvy brigádní úkolové uskupení. V pořádku, ale velice by mě zajímal výhled – předurčené konkrétních jednotek, které mají být vysílány a být v pohotovostech v příštích pěti letech do aliančních, unijních i (nově a zbytečně zdůrazněných) sil OSN, jejich výcvik, rotace a tak dále. Podobně se nově hovoří o tom, že bychom měli být schopni vysílat brigádní úkolové uskupení „těžkého typu“. Předpokládám, že dostaneme informaci o tom, co to znamená podle aliančních standardů a co to bude znamenat z hlediska personálního, finančního a logistického.
V odstavci 25 se uvádí, že by měly být počty Armády České republiky navýšeny o 5000 vojáků nad počty uváděné v Koncepci výstavby a rozvoje AČR (KVAČR) schválené vládou v prosinci 2015. Ne, že bych si nepřála mít větší armádu, ale předpokládala bych, že si vláda okamžitě od ministerstva obrany vyžádá aktualizovaný KVAČR. Takto razantní navýšení počtů se musí totiž do KVAČR nevyhnutelně promítnout z hlediska výcvikových kapacit, zvýšení zásob v oblasti základní výstroje, která je stále dle slov vojáků nedostatková, i výzbroje, logistiky či infrastruktury a podobně.
KVAČR byl rozdělen do dvou etap – do roku 2020 doplnění nedostatků ve všech oblastech a do roku 2025 rozvoj. Nyní ministerstvo obrany samo popírá konstrukci tohoto dokumentu a předbíhá jej. Takže předpokládám, že alespoň nám poslancům z Výboru pro obranu představí jednak podpůrné dokumenty k obranné strategii (náborovou perspektivu opřenou o demografická a ekonomická data, personální, finanční a materiální náročnost jednotlivých kroků minimálně do roku 2025, priority a scénáře výstavby a nasazování sil apod.) a hlavně aktualizaci Koncepce výstavby a rozvoje AČR. Bez toho se dá pochybovat o koncepčnosti kroků ministra obrany Martina Stropnického a o tom, že si nestaví jen vzdušný zámek.
Strategické obranné dokumenty je bezpochyby nutné přizpůsobovat proměnám v bezpečnostním prostředí, ve struktuře mezinárodních vztahů, novým výzvám i demografickému vývoji. Postup současného vedení ministerstva obrany však považuji za poněkud zmatečný a nekoordinovaný, dostatečně neprovázaný s realitou, fakty a v minulosti přijatými závazky a dokumenty. Nezbývá než doufat, že nám tedy vedení ministerstva vše vysvětlí alespoň na jednání příštího Výboru pro obranu.
Jana Černochová
Pane premiére, co Vám to zase nakukali?
Personální politika této vlády není rozhodně učebnicová. Je to patrné například na obsazování ministerských postů, na duálním ministrovi Havlíčkovi či orloji na ministerstvu zdravotnictví během největší pandemie naší doby.
Jana Černochová
Na hon už jen s luky a šípy aneb bezolovnatá evropská fobie
Včera byl na stránkách Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) zveřejněn očekávaný a zcela bizarní návrh na plošný zákaz používání olova ve střelivu, nevyjímaje lov, sportovní střelbu i používání olova v rámci rybolovu.
Jana Černochová
S olovem do deště nelez, aneb další arogance Evropské komise
EP v tomto týdnu projednával námitku proti úpravě nařízení REACH Evropské komise, které nově zakazuje držení olověných nábojů v okolí jakýchkoli přírodních vodních ploch. Co si pod přírodní vodní plochou představit?
Jana Černochová
Virtuální stabilizace bezpečnostních sborů neexistujícím příplatkem
Již několik let opakuji, že pokud to s personální stabilizací policie myslí někdo opravdu vážně, pak by se měl postarat především o motivaci všech stávajících policistů. Přesto s tím vláda nic nedělá.
Jana Černochová
Otevřený dopis předsedovi vlády ve věci znovuotevření kostelů a synagog
Poslankyně Parlamentu ČR Jana Černochová apeluje otevřeným dopisem na premiéra A. Babiše, aby vláda přehodnotila plán rozvolňování opatření kvůli pandemii koronaviru ve vztahu k potřebám věřících.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky
Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...
Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09
Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...
Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily
V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...
KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna
Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1268x