Rozpočet ministerstva vnitra postrádá bezpečnostní vizi
Jedná se o bezesporu jeden z nejdůležitějších zákonů roku, který mají poslanci k projednání a stejně jako u kapitolního sešitu ministerstva obrany, tak i v případě kapitolního sešitu resortu ministerstva vnitra, mám celou řadu připomínek a pochybností o směřování a zajištění naší bezpečnosti.
Návrh celkových výdajů pro rok 2018 je oproti schválenému rozpočtu na rok 2017 v kapitole ministerstva vnitra vyšší o 8 740 mil. Kč, což je v dlouhodobé perspektivě neudržitelné. Za tímto navýšením stojí především nárůst mandatorních výdajů v podobě plošného růstu základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů a mj. i populistická novela zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, která žádným způsobem nepovede k tak často skloňované stabilizaci policie, o které jsem v minulosti nejednou psala.
Je pozoruhodné, že prostředky na platy zaměstnanců bezpečnostních sborů ve služebním poměru jsou rozpočtovány pro 42 105 příslušníků s průměrným platem 42 193 Kč. Přitom skutečný početní stav u policie byl k 1. říjnu roku 2017 podle policejního prezidia 40 198 a celkově odcházelo více příslušníků, než kolik jich nastoupilo. Podle toho byly přiděleny i finanční prostředky resortu vnitra resp. policie. Rozpočet tak neodůvodněně skrývá velmi vysokou rozpočtovou rezervu za neobsazená služební místa (minimálně 1,2 mld. pro odhadem 1 800 neobsazených služebních míst). Jak tyto v podstatě přebývající peníze díky mj. nedařícím se náborům byly a budou ve skutečnosti využity? To není zcela jasné a doufám, že nově jmenovaný ministr nám tuto hru s čísly a finančními prostředky minimálně na výboru pro bezpečnost brzy osvětlí.
Další věcí, která rozhodně stojí za zmínku, je to, že při projednávání návrhu rozpočtu ministerstva vnitra na rok 2018 byla opět uvedena jako jedna z hlavních priorit pro rok 2018 implementace Koncepce rozvoje Policie ČR do roku 2020. Tu schválila také minulá vláda ČSSD, ANO a Lidovců a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se od ní policie či nová vláda distancovaly. Přitom se jedná o zcela nekoncepční dokument, který nejenže neobsahuje jasné vize a cíle, ale především vyvolává více otázek, než odpovědí. Jediné, co má společného s opravdovou koncepcí v pravém slova smyslu, je jen použití tohoto slova ve svém názvu. Tento materiál je až překvapivě odfláknutý a nedostatečně se věnuje jednotlivým úsekům činnosti policie a jejímu dalšímu směřování. Je pouhým zmatečným paskvilem plným nic nevypovídajících čísel a prázdných prohlášení, bez odůvodnění některých kroků. Návrhy řešení a jejich obhajoba jsou nepřesné, bez věcných argumentů a reálných podkladů, prognostiky či výhledů do budoucna. Zdá se tedy, jakoby jediným problémem, který dnes trápí policii, byl personál, a tak asi jedinou hmatatelnou informací je tedy snaha o naplnění počtu policistů, abychom se alespoň pokusili přiblížit k personálnímu stavu, který tu byl naposledy v letech 2009, 2010. Materiál sice říká „CO“ potřebuje policie, ale už neříká „JAK“ a „PROČ“ a nevychází z jasných kriminogenních faktorů. V některých pasážích dokonce hovoří o tom „CO“ všechno funguje, respektive „CO“ nefunguje a de facto tvrdí, že při navýšení počtů policistů o 4 tisíce se stav zlepší. Implementování této priority bych si tedy ráda odpustila.
Ale zpět k schválenému rozpočtu, pro který je signifikantní jeho dramatický růst, který je dlouhodobě neudržitelný a který je možné označit za nepřínosný a neřešící žádné aktuální problémy nejen resortu, ale především samotných bezpečnostních sborů. Většina prostředků, směřujících do oblasti platů, žádným pozitivním způsobem nemění ani jejich strukturu ani jejich atraktivitu, neboť pouze prohlubuje už tak velký tzv. čárkový systém, kdy jsou v podstatě policisté odměňování výhradně na základě kvantity a nikoliv kvality jejich služby. Navíc motivační složky platů (a tedy důraz právě na kvalitu a množství odvedené práce) žádným způsobem neakcelerují, spíše naopak. Přiznejme si otevřeně, že přijatý rozpočet nevyřeší nedostatek příslušníků v rizikových a nadprůměrně zatížených lokalitách a regionech. Chybí totiž jasná, funkční, ucelená a promyšlená představa o tom, jakou formu stabilizace aplikovat. Nikde se nedočteme a nedozvíme, zda by nebylo zapotřebí zavést pro policisty sloužících v nejvíce exponovaných a problematických teritoriích příspěvek na bydlení, jak to známe například v případě zajištění bezproblémového výkonu služby vojáků z povolání, adekvátní zvýšení tzv. rizikového příspěvku nebo zavedení příspěvku stabilizačního. Z ničeho nevyplývá snaha o sebemenší koncepční řešení nákupů čehokoliv, například ve spolupráci s armádou, nebo bezpečnostními sbory navzájem.
Policii navíc chybí systémové řešení nedostatků ve vybavení neinvestičního i investičního charakteru a jak nedávno přinesla zpráva ČTK, podle Nejvyššího kontrolního úřadu resort vnitra a i samotná policie nemají jasně stanovené potřeby, které jsou základním předpokladem pro lepší plánování toho, kam finanční prostředky na investice vůbec směřovat. NKÚ také zjistil, že systemizace a standardizace majetku nebyly aktuální nebo vůbec neexistovaly. Navíc obsahuje rozpočet závažné chyby, jako zmíněné neodůvodněně vysoké rezervy, a pokud bylo opravdu myšleno vážně, že se všechna tabulková místa obsadí, nebude už dostatek prostředků na další vybavení související s výkonem služby, protože dva tisíce nových policistů budou nepochybně potřebovat nejen další uniformy, výzbroj a výstroj, ale i další kanceláře a jejich vybavení, služební auta atd. Nemohu se tedy zbavit pocitu, že místa naplnit ani nikdo ve skutečnosti nechce.
Schválený rozpočet je možné označit jako další socialisticko-populistický, extenzivní a předvolební, který ani bezpečnost, ani fungování úřednického aparátu nevylepší a v okamžiku poklesu růstu HDP a poklesu konjunktury ve veřejných financích přinese neřešitelná, v důsledku i bezpečnostní, rizika. Takto nemůže dlouhodobě fungovat ani firma, ani stát a je zarážející, že může tak enormně absentovat jakákoliv bezpečnostní vize, která je natolik pro budoucnost a směřování České republiky bytostně klíčová.
Jana Černochová
Pane premiére, co Vám to zase nakukali?
Personální politika této vlády není rozhodně učebnicová. Je to patrné například na obsazování ministerských postů, na duálním ministrovi Havlíčkovi či orloji na ministerstvu zdravotnictví během největší pandemie naší doby.
Jana Černochová
Na hon už jen s luky a šípy aneb bezolovnatá evropská fobie
Včera byl na stránkách Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) zveřejněn očekávaný a zcela bizarní návrh na plošný zákaz používání olova ve střelivu, nevyjímaje lov, sportovní střelbu i používání olova v rámci rybolovu.
Jana Černochová
S olovem do deště nelez, aneb další arogance Evropské komise
EP v tomto týdnu projednával námitku proti úpravě nařízení REACH Evropské komise, které nově zakazuje držení olověných nábojů v okolí jakýchkoli přírodních vodních ploch. Co si pod přírodní vodní plochou představit?
Jana Černochová
Virtuální stabilizace bezpečnostních sborů neexistujícím příplatkem
Již několik let opakuji, že pokud to s personální stabilizací policie myslí někdo opravdu vážně, pak by se měl postarat především o motivaci všech stávajících policistů. Přesto s tím vláda nic nedělá.
Jana Černochová
Otevřený dopis předsedovi vlády ve věci znovuotevření kostelů a synagog
Poslankyně Parlamentu ČR Jana Černochová apeluje otevřeným dopisem na premiéra A. Babiše, aby vláda přehodnotila plán rozvolňování opatření kvůli pandemii koronaviru ve vztahu k potřebám věřících.
Jana Černochová
Armádní nákupy na poslední chvíli
V posledních dnech podepisuje ministr obrany Lubomír Metnar jednu smlouvu za druhou. Podepsal smlouvy na 3D radiolokátory MADR, víceúčelové vrtulníky, prostředky pro vedení elektronického boje a nyní se chystá na letouny CASA.
Jana Černochová
Drancování surovinových rezerv státu je chyba
Bezpečnostní rada státu má v pondělí 9. prosince 2019 jednat o prodeji tzv. základních kovů ze státních hmotných rezerv. Tento nepromyšlený krok považuji za „drancování za bílého dne“.
Jana Černochová
Hazard ministryně Schillerové s pravdou
V minulém týdnu jsme byli v Poslanecké sněmovny svědky dosud nevídaného závěru první epizody seriálu s názvem schvalování vládního daňového balíčku.
Jana Černochová
Éra hnutí ANO na obraně - jasný důvod, proč vláda zasluhuje nedůvěru
Ačkoliv vláda Andreje Babiše po dlouhém jednacím maratonu ustála hlasování Sněmovny o nedůvěře, o vládu úspěšnou a důvěryhodnou se v žádném případě nejedná.
Jana Černochová
Evropská armáda - utopický, neefektivní a drahý špás
S blížícími se volbami do Evropského parlamentu, se znovu častěji skloňuje termín „evropská armáda“. Jde o téma vracející se do debat jako bumerang, protože je to lákavý slogan vybízející k příjemnému popovídání si u kávy.
Jana Černochová
Zákaz olova ve střelivu aneb kdo je připraven, není překvapen
Nejen komunitě legálních držitelů zbraní, ale i biatlonistům, rybářům, myslivcům a dalším nemohly v posledních měsících uniknout zprávy o chystaném zákazu olova ve střelivu a rybářském závaží.
Jana Černochová
Proč chci přidat pro rok 2019 na obranu
Projednávání státního rozpočtu na rok 2019 se blíží ke konci. Vadí mi, že finance na naši obranu nejsou vydávány takovým tempem, jak bylo slibováno představiteli tohoto státu v posledních letech.
Jana Černochová
Otevřený dopis generálu v. v. Jiřímu Šedivému
Dopis reaguje na výrok generála v. v. Jiřího Šedivého v pořadu 90' ČT24 ve věci ústavního mechanismu vysílání příslušníků ozbrojených sil ČR do zahraničních operací.
Jana Černochová
Paní poslankyně, jaký jste měla program? Aneb fízlování podle Anofertpressu
Stalo se určitým evergreenem, že v době, kdy některý z našich „investigativních novinářů“ nemá dostatek témat - však se u nás teď nic zásadního neděje, že? - sedne do auta a začne objíždět kanceláře poslanců v jejich regionech.
Jana Černochová
Zamašličkovaný videorekordér s cihlou
Na konci 80. let, v době obrovského hladu po elektronice všeho druhu a poměrně plných peněženek, neboť peníze nebylo na konci komunismu zač utrácet, koloval takový příběh o videorekordéru.
Jana Černochová
Rodící se koalice neochotných
Před několika dny jsme na výboru pro obranu projednávali rozpočet ministerstva obrany na příští rok. Jedná se o jeden z nejdůležitějších dokumentů roku, který mají poslanci k projednání.
Jana Černochová
Stalo se před patnácti lety
Když se v srpnu roku 2002 hnala velká voda na Prahu a pohled z vyšehradské skály připomínal scénu z hororu, limnigraf, neboli měřič hladiny vody ve Vltavě, pod touto hladinou neúprosně mizel, nikdo nemohl tušit, jak to dopadne.
Jana Černochová
Generálka na ministerské fasádě
Minulé pondělí schválila vláda jmenování čtyř vojáků do generálských hodností. Mezi nimi i první ženu – plukovnici Lenku Šmerdovou.
Jana Černochová
Stabilizace bezpečnostních sborů v podání vlády je jen iluzorní
Ve středu 19. dubna se na Výboru pro bezpečnost projednával vládní návrh novely zákona o příslušnících bezpečnostních sborů.
Jana Černochová
Aktualizace Obranné strategie ČR a realita
Vláda České republiky schválila před několika týdny aktualizaci Obranné strategie ČR, která byla v tomto týdnu předložena také sněmovnímu Výboru pro obranu.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1268x