Proč nepodpořím Lex Šabatová
Pominu-li pro začátek samotnou podstatu tohoto zákona a jeho pomýlenost, pouze dle samotného dosavadního průběhu jeho projednávání v Poslanecké sněmovně lze konstatovat, že se jedná o zákon nepromyšlený a nedostatečně prodiskutovaný i v rámci samotné vládní koalice. Již v prvním čtení se projevila vlažná podpora tomuto návrhu, a to když se poslanci za ČSSD Jandákovi nejprve v lednu podařilo přerušit jeho projednávání, a poté při hlasování o návrhu na jeho zamítnutí toto úterý, kdy se značná část vládních poslanců zdržela a část z nich hlasovala aktivně pro zamítnutí.
Od ombudsmana k ústavnímu činiteli
Role veřejného ochránce práv je v jednotlivých zemích odlišná. V České republice vznikla tato instituce jako opora občanů ve sporech se státní správou. Smysl ombudsmana v naší zemi, v systému parlamentní demokracie, spočívá především v tom, že poskytuje právní a jiné poradenství veřejnosti, veřejně poukazuje na problematické jednání úřadů a úředníků, je mediátorem při řešení sporů a dává nezávazné podněty ke změnám ve fungování systému státní správy či v legislativě, například ve své pravidelné výroční zprávě, kterou projednává Parlament.
Předložený návrh zákona by však tento původní smysl existence veřejného ochránce práv značně posunul. Vytvořil by základ pro vznik další, čtvrté, složky moci, která nemá oporu v přímém mandátu od voličů, má poměrně dlouhé funkční období (delší než prezident i Poslanecká sněmovna) a svými návrhy na zrušení zákona by mohla mít nemalý vliv na podobu našeho právního řádu. K tomu neexistuje žádný racionální důvod a považuji to za nesmyslné zejména proto, že v kompetenci návrhu na zrušení zákona by byl ombudsman vlastně postaven na úroveň prezidenta a nad úroveň poslance či senátora (neboť zákonodárci se nemohou na Ústavní soud obracet jednotlivě, nýbrž ve skupině).
Snad za ještě problematičtější považuji navrhovanou kompetenci veřejné žaloby kvůli diskriminaci. A to zejména s ohledem na zájmovou skupinu aktivistů, která tuto změnu prosazuje a do níž spadá jak současná osoba veřejné ochránkyně práv, tak ministr pro lidská práva. Tato skupina je totiž pod vlivem mantry pseudohumanismu a sociálního inženýrství a s přesvědčením o svém předurčení k šíření dobra a utopických vizí schopna za diskriminaci označit i skutečnost, že barvou symbolizující nabídku míru je bílá nebo že smuteční barvou je černá.
Politizace, aktivismus, lobbying, aneb co ombudsmanovi nesluší
Jistě bychom neměli posuzovat změny zákonem vymezených kompetencí podle toho, kým je daná funkce aktuálně obsazena. Na druhé straně je ale třeba s každou další kompetencí zvažovat i riziko jejího zneužití. A v tomto ohledu nám současná ombudsmanka dává víc než názorné varování. Nechceme-li, aby se z ombudsmana stala další složka moci, nepřejeme-li si politizaci této funkce a další rozleptávání našeho ústavně-politického systému, pak tento zákon nepřijímejme! Pokud jsou v podání paní Šabatové k prosazování vlastního ideologického přesvědčení, politických postojů a hodnot, které naprosto odporují tradičním hodnotám západní křesťansko-židovské civilizace, zneužitelné již stávající pravomoci ombudsmana, a já jsem přesvědčena, že tomu tak prokazatelně je, pak s jejich rozšířením toto riziko stoupá. Pokud již dnes vidíme, že funkce veřejného ochránce práv je snadno politizovatelná, pak je zřejmé, že se silnější pozicí to bude ještě snadnější. A tento posun zásadně odmítám, neboť jsem přesvědčena, že role ombudsmana má být stejně jako role soudce apolitická.
Návrh zákona rozšiřující pravomoci veřejného ochránce práv lze považovat za výsledek lobbyingu právě současné ombudsmanky. O toto posílení své pozice si sama otevřeně řekla záhy po svém zvolení loni v únoru a pro svůj požadavek nalezla oporu v té části politické reprezentace, s níž je ideologicky spřízněná. Během roku, který uplynul od zvolení Anny Šabatové, se však jasně ukázalo, s jakými úmysly svůj požadavek vznesla. Příklad jejího zásahu v tzv. šátkové aféře, kdy nad rámec svých kompetencí nutila ředitelku jedné ze středních škol ke změně školního řádu, nebo nedávná kauza, v níž se pomocí nastrčených provokatérů snažila "přimět" realitní kanceláře k tzv. diskriminačnímu jednání, aby je pak následně z tohoto jednání nařkla a usvědčila, jasně dokazuje, jak snadné je do výkonu této funkce projektovat vlastní ideologické přesvědčení a vlastní světonázor.
Pokud jsem tedy uvedla, že bychom při kompetenčních změnách neměli přihlížet k tomu, kdo a jak v současné době danou funkci vykonává, přiznávám, že toto pravidlo nelze uplatnit absolutně. V momentě, kdy tyto změny nátlakovým a aktivistickým způsobem právě paní Šabatová prosazuje a neskrývá přitom ani cíle, pro které tak činí, se nebudu schovávat za politické floskule, že je to o "věci", ne o "lidech", protože bych lhala. Schválení zákona, který si pro sebe paní ombudsmanka připravila, by bylo dalším nesystémovým a destabilizujícím zásahem do ústavního pořádku České republiky a zákonodárci, bez ohledu na stranickou příslušnost, by tento návrh měli co nejrychleji smést ze stolu! Lex Šabatová nepodpořím a věřím, že nás bude většina.
Jana Černochová
Pane premiére, co Vám to zase nakukali?
Personální politika této vlády není rozhodně učebnicová. Je to patrné například na obsazování ministerských postů, na duálním ministrovi Havlíčkovi či orloji na ministerstvu zdravotnictví během největší pandemie naší doby.
Jana Černochová
Na hon už jen s luky a šípy aneb bezolovnatá evropská fobie
Včera byl na stránkách Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) zveřejněn očekávaný a zcela bizarní návrh na plošný zákaz používání olova ve střelivu, nevyjímaje lov, sportovní střelbu i používání olova v rámci rybolovu.
Jana Černochová
S olovem do deště nelez, aneb další arogance Evropské komise
EP v tomto týdnu projednával námitku proti úpravě nařízení REACH Evropské komise, které nově zakazuje držení olověných nábojů v okolí jakýchkoli přírodních vodních ploch. Co si pod přírodní vodní plochou představit?
Jana Černochová
Virtuální stabilizace bezpečnostních sborů neexistujícím příplatkem
Již několik let opakuji, že pokud to s personální stabilizací policie myslí někdo opravdu vážně, pak by se měl postarat především o motivaci všech stávajících policistů. Přesto s tím vláda nic nedělá.
Jana Černochová
Otevřený dopis předsedovi vlády ve věci znovuotevření kostelů a synagog
Poslankyně Parlamentu ČR Jana Černochová apeluje otevřeným dopisem na premiéra A. Babiše, aby vláda přehodnotila plán rozvolňování opatření kvůli pandemii koronaviru ve vztahu k potřebám věřících.
Jana Černochová
Armádní nákupy na poslední chvíli
V posledních dnech podepisuje ministr obrany Lubomír Metnar jednu smlouvu za druhou. Podepsal smlouvy na 3D radiolokátory MADR, víceúčelové vrtulníky, prostředky pro vedení elektronického boje a nyní se chystá na letouny CASA.
Jana Černochová
Drancování surovinových rezerv státu je chyba
Bezpečnostní rada státu má v pondělí 9. prosince 2019 jednat o prodeji tzv. základních kovů ze státních hmotných rezerv. Tento nepromyšlený krok považuji za „drancování za bílého dne“.
Jana Černochová
Hazard ministryně Schillerové s pravdou
V minulém týdnu jsme byli v Poslanecké sněmovny svědky dosud nevídaného závěru první epizody seriálu s názvem schvalování vládního daňového balíčku.
Jana Černochová
Éra hnutí ANO na obraně - jasný důvod, proč vláda zasluhuje nedůvěru
Ačkoliv vláda Andreje Babiše po dlouhém jednacím maratonu ustála hlasování Sněmovny o nedůvěře, o vládu úspěšnou a důvěryhodnou se v žádném případě nejedná.
Jana Černochová
Evropská armáda - utopický, neefektivní a drahý špás
S blížícími se volbami do Evropského parlamentu, se znovu častěji skloňuje termín „evropská armáda“. Jde o téma vracející se do debat jako bumerang, protože je to lákavý slogan vybízející k příjemnému popovídání si u kávy.
Jana Černochová
Zákaz olova ve střelivu aneb kdo je připraven, není překvapen
Nejen komunitě legálních držitelů zbraní, ale i biatlonistům, rybářům, myslivcům a dalším nemohly v posledních měsících uniknout zprávy o chystaném zákazu olova ve střelivu a rybářském závaží.
Jana Černochová
Proč chci přidat pro rok 2019 na obranu
Projednávání státního rozpočtu na rok 2019 se blíží ke konci. Vadí mi, že finance na naši obranu nejsou vydávány takovým tempem, jak bylo slibováno představiteli tohoto státu v posledních letech.
Jana Černochová
Otevřený dopis generálu v. v. Jiřímu Šedivému
Dopis reaguje na výrok generála v. v. Jiřího Šedivého v pořadu 90' ČT24 ve věci ústavního mechanismu vysílání příslušníků ozbrojených sil ČR do zahraničních operací.
Jana Černochová
Paní poslankyně, jaký jste měla program? Aneb fízlování podle Anofertpressu
Stalo se určitým evergreenem, že v době, kdy některý z našich „investigativních novinářů“ nemá dostatek témat - však se u nás teď nic zásadního neděje, že? - sedne do auta a začne objíždět kanceláře poslanců v jejich regionech.
Jana Černochová
Zamašličkovaný videorekordér s cihlou
Na konci 80. let, v době obrovského hladu po elektronice všeho druhu a poměrně plných peněženek, neboť peníze nebylo na konci komunismu zač utrácet, koloval takový příběh o videorekordéru.
Jana Černochová
Rozpočet ministerstva vnitra postrádá bezpečnostní vizi
Poslanecká sněmovna, respektive ANO, SPD, KSČM, ČSSD a KDU-ČSL, v úterý večer schválila státní rozpočet na příští rok.
Jana Černochová
Rodící se koalice neochotných
Před několika dny jsme na výboru pro obranu projednávali rozpočet ministerstva obrany na příští rok. Jedná se o jeden z nejdůležitějších dokumentů roku, který mají poslanci k projednání.
Jana Černochová
Stalo se před patnácti lety
Když se v srpnu roku 2002 hnala velká voda na Prahu a pohled z vyšehradské skály připomínal scénu z hororu, limnigraf, neboli měřič hladiny vody ve Vltavě, pod touto hladinou neúprosně mizel, nikdo nemohl tušit, jak to dopadne.
Jana Černochová
Generálka na ministerské fasádě
Minulé pondělí schválila vláda jmenování čtyř vojáků do generálských hodností. Mezi nimi i první ženu – plukovnici Lenku Šmerdovou.
Jana Černochová
Stabilizace bezpečnostních sborů v podání vlády je jen iluzorní
Ve středu 19. dubna se na Výboru pro bezpečnost projednával vládní návrh novely zákona o příslušnících bezpečnostních sborů.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 44
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1268x